Helft van hr-professionals gelooft dat management en raad van bestuur ontevreden zijn over stand van zaken HR Analytics

Antwerpen - 50% van de hr-professionals in heel Europa geeft aan dat management en raad van bestuur ontevreden zijn over de aandacht die HR Analytics momenteel in de sector krijgt en slechts 9% is tevreden. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek van Fosway Group, in samenwerking met SD Worx, een toonaangevende leverancier van wereldwijde hr- en payrolldiensten. In een tijd waarin hr een strategischere rol wil opnemen in de zakenwereld wijst dit op een aanzienlijke uitdaging voor organisaties.

Hoewel de ontevredenheid hoog is, worden er wel degelijk plannen gemaakt binnen de sector. Meer dan driekwart (76%) van de bedrijven is van plan om meer te investeren in hr-technologie in het algemeen. Bij 68% van de organisaties zal er vooral worden geïnvesteerd in HR Analytics. 45% van de bedrijven gaat zijn investeringen opkrikken binnen minder dan twee jaar en bij drie jaar neemt dat cijfer toe tot 65%.

Bijna alle bevraagde organisaties (95%) zijn het erover eens dat hoogwaardige gegevens en analyses belangrijk zijn voor het toekomstige succes van de onderneming.

Op de vraag wat de motivatie is voor de investeringstoename, zegt 76% van de ondervraagde bedrijven dat de grootste drijfveer voor het investeren in HR Analytics is dat hr een sterkere strategische zakenpartner wil worden. Volgens zes van de tien (62%) respondenten is de belangrijkste drijfveer voor investering het identificeren van essentieel talent, en 58% zegt dat het beter leiderschap en management mogelijk maakt.

"Goede bedrijfsanalyses zijn een kernonderdeel geworden van zowat elke bedrijfsfunctie, maar de toepassing ervan binnen hr loopt achterop", zegt David Wilson, CEO van Fosway Group, die het Europese onderzoek leidde. "Goede analyses zijn echter fundamenteel voor hr om strategisch te kunnen samenwerken met het topmanagement, en om zijn eigen processen en investeringsprioriteiten te optimaliseren. Hr moet hier dus dringend mee aan de slag. Het zal trouwens belangrijke voordelen opleveren voor de kernprocessen, van het vinden en behouden van nieuw talent tot het verbeteren van interne processen en het werknemersengagement. De impact zal in het hele bedrijf gevoeld worden."

Frederik Somers, Chief Transformation Officer van SD Worx België licht toe: “Deze cijfers tonen de steeds belangrijkere rol die hr speelt in het bedrijfsleven. Uit het onderzoek blijkt duidelijk dat er een echte wil is om verbeteringen aan te brengen, zowel bij de personeelsdiensten als bij de belangrijkste beslissers in het bedrijfsleven. Hoewel de investering in hr wordt toegejuicht, is er nog steeds werk aan de winkel om buy-in te krijgen van de hele organisatie in termen van het bedrijfsbreed gebruik van hr-gegevens en -analyses. Dat wordt de komende jaren de grootste uitdaging voor personeelsdiensten. Maar als het goed wordt gedaan, zal het een enorme impact hebben. Zo heeft een doorgedreven analyse al bijgedragen tot gericht advies rond capaciteitsvraagstukken en inplanning van medewerkers.”

Eva De Schryver Verantwoordelijke persreleaties SD Worx