Brusselse kmo's hebben grootste aanwervingsplannen

Kmo’s zoeken vooral naar vaste en voltijdse werkkrachten, zo blijkt uit SD Worx onderzoek

Antwerpen - Eén op drie van de Belgische kmo’s (bedrijven met 1 tot 99 werknemers in dienst) wil in het laatste kwartaal van 2018 aanwerven.  Het gaat vooral om vast werk en voltijdse of meer dan twee derden tewerkstelling. Bij Brusselse kmo’s bereiken de tewerkstellingsverwachtingen een record: 45% geeft aan in Q4 te willen aanwerven. Dat zijn de opvallendste conclusies uit de 33e tewerkstellingsenquête in opdracht van HR-dienstenverlener SD Worx bij 1090 Belgische kmo’s.

Vooral Brusselse kmo's willen aanwerven

“Eén op de drie Belgische kmo’s wil komend kwartaal nog aanwerven. Vlaanderen en Wallonië verschillen daarbij niet zoveel van elkaar met respectievelijk 33,4% en 31,3%. In Brussel zitten de kmo’s met de grootste plannen voor volgend kwartaal. Bijna een op twee (44,7%) wil nieuwe mensen aanwerven. Dit is het hoogste niveau in Brussel sinds het begin van de metingen van SD Worx in 2010. Het gaat bij zes op de tien, ook bij de kleinere organisaties, om uitbreiding, al zien we dat de grote kmo’s het meest willen aanwerven. In de praktijk blijven zeker de kleinste kmo’s begaan met de loonkosten en helpen we ze vooruit met advies over mogelijke doelgroepverminderingen en de maatregelen van Actiris”, zegt Annelies Rottiers, strategisch adviseur kmo bij SD Worx.

Na de piek van juni 2018, toen een recordpercentage van 38,1% aangaf te willen aanwerven, zien we nu een lichte daling in de aanwervingsplannen van het vierde kwartaal, behalve in Brussel (+29,6%) en Limburg (+18,3%). In vergelijking met 1 jaar terug (september 2017 met 28,3%) zien we wel dat de verwachtingen dit jaar met 34,2% over het algemeen een stuk hoger liggen (+20,8%).

Voorkeur voor voltijdse aanwerving, met regionale verschillen

“Bij meer dan zeven op de tien kmo’s in Vlaanderen (75,0%) en Brussel (70,1%) gaat het om voltijdse of meer dan 2/3 contracten”, verduidelijkt Annelies Rottiers. Enkel in Wallonië gaan duidelijk minder organisaties (39,9%) op zoek naar voltijdse krachten. Maar er zijn ook verschillen naargelang de provincie, grootte van de kmo en sector. “Hoe groter de organisatie, hoe meer ze op zoek gaan naar werknemers om voltijdse of jobs met meer dan 2/3 tewerkstelling in te vullen: 79,5% van de  kmo’s met 50-99 werknemers zoekt naar voltijdse medewerkers, terwijl dit bij kmo’s met minder dan 5 werknemers slechts 48,9% is.”

Vast werk primeert

Voor alle regio’s primeert de vaste tewerkstelling als contracttype bij aanwerving. Bij meer dan twee derden (71%) van de plannen gaat het om vaste jobs. Tijdelijke of niet vaste tewerkstelling blijft de minderheid met minder dan een derde. Bij 17% gaat het om een tijdelijke job (van bepaalde duur); de plannen voor freelance en via interim blijven beperkt tot gemiddeld elk 4% volgend kwartaal. Al stijgt dat wat naargelang de grootte van het bedrijf.

Annelies Rottiers verduidelijkt: “Kmo’s denken vooral in termen van vast werk. Ook hier is er een duidelijk verschil naargelang de grootte van het bedrijf. Hoe groter, hoe meer interesse in tijdelijk werk via een interimcontract: 14,9% voor kmo’s met 50-99 werknemers t.o.v. 1,5% bij de kleinste kmo’s met 1-5 werknemers.”

Eva De Schryver Verantwoordelijke persreleaties SD Worx