Aantal fietsvergoedingen in privésector stijgt met 16% sinds 2008

Woensdag 17 mei 2017 — Antwerpen, Het aantal medewerkers dat een fietsvergoeding krijgt, is in acht jaar met 16% toegenomen. Werknemers in Vlaamse bedrijven ontvangen het vaakst een fietsvergoeding voor hun woon-werkverkeer. Medewerkers die in Brussel en Wallonië werken, krijgen eerder uitzonderlijk een fietsvergoeding. Dat blijkt uit cijfers van HR-dienstverlener SD Worx die ruim 600.000 contracten analyseerde bij meer dan 18.000 Belgische bedrijven in de privésector.

Mobiliteit is al geruime tijd een van de grootste uitdagingen in België. De wegen zijn verzadigd en er is nood aan alternatieve vervoersmiddelen voor woon-werkverkeer, zoals de fiets. In 2016 ontving 10% van de werknemers in de privésector een fietsvergoeding voor het woon-werkverkeer. Dat is een stijging van 16% ten opzichte van 2008 en meteen de sterkste stijging van alle vergoedingen voor woon-werkverkeer over deze periode. Het aantal werknemers dat een vergoeding voor openbaar vervoer ontvangt, steeg met 12%. Opmerkelijk: het aantal bedrijfswagens steeg slechts met 4%. Het aantal vergoedingen voor het gebruik van de eigen wagen bleef nagenoeg status quo (-0,5%). Deze cijfers geven strikt de vergoeding weer als onderdeel van het loonpakket. In werkelijkheid ligt het aantal fietsende medewerkers nog hoger: ook medewerkers met een bedrijfswagen komen soms met de fiets naar het werk.

Via een flexibel verloningssysteem kunnen ze hiervoor zelfs vergoed worden”, zegt Veerle Michiels, juridisch adviseur en mobiliteitsexpert bij SD Worx. “In de cijfers van ons Flex Income Plan zien we dat de combinatie bedrijfswagen/fietsvergoeding stilaan ingang vindt: medewerkers met een bedrijfswagen spenderen een stuk van hun flexibel loon aan een fietsvergoeding, terwijl het voor de werkgever geen extra kost is. De fietsvergoeding is een financieel duwtje in de rug om het fietsgebruik naar het werk te stimuleren

Nog uit de cijfers blijkt dat steeds minder werknemers (11%) het moeten doen zonder enige vorm van vergoeding voor hun woon-werkverkeer.

Type vergoeding

Evolutie t.o.v. 2008

Eigen wagen

- 0,5%

Bedrijfswagen

+ 4%

Fiets

+ 16%

Openbaar vervoer

+ 12%

Geen

- 19%

Fietsvergoeding voor snelle elektrische fiets

De fiets is het meest populair bij bedrijven in Vlaanderen: 14% van medewerkers krijgt er een fietsvergoeding. Werknemers in Antwerpen (15%), Oost-Vlaanderen (14%) en West-Vlaanderen (13%) krijgen het vaakst een fietsvergoeding. In Brussel is de fietsvergoeding veel minder populair: 4% van wie in Brussel werkt, ontvangt een fietsvergoeding. Onder de taalgrens is dat slechts 1%.

In 2016 ontvingen vrouwen (11%) vaker dan mannen (8,7%) een fietsvergoeding. Dit komt omdat vrouwen (53%) vaker dan mannen (39%) op minder dan 10 km van hun werk wonen. Weinig verwonderlijk ontvangen werknemers vaker een fietsvergoeding als ze dichter bij hun werk wonen.

Afhankelijk van de grootte van het bedrijf, woont tussen de 20% en 30% van de medewerkers op minder dan vijf kilometer van het werk (zie grafiek). Ongeveer 22% woont tussen de vijf en tien kilometer van het werk. Zowat een kwart pendelt tien tot negentien kilometer. Slechts 10% verdient de kost op meer dan veertig kilometer van zijn woonplaats.

Zowat 90% van de beroepsbevolking woont op minder dan veertig kilometer van het werk. Als de fietsvergoeding straks ook zal gelden voor snelle elektrische fietsen, zoals Vlaams Minister van Mobiliteit Ben Weyts vorige week nog beloofde, biedt dit een gigantisch potentieel voor de fiets in het woon-werkverkeer. Wij verwachten dat het aantal fietsers naar het werk alleen maar zal toenemen”, besluit Veerle Michiels.

Pieter Goetgebuer Persverantwoordelijke at SD Worx